Održana debata "Kultura i biznis..."

Održana debata "Kultura i biznis..."

22.02.2007 - 13:40

Prema najavi, druga po redu javna debata u sklopu projekta "KulturtregerXXL" pod nazivom "Kultura i biznis: korporativna sponzorstva u kulturi i potencijali kreativnih industrija u BiH" održana je 21. februara 2007.

Na debati su učestvovali svi najavljeni panelisti, osim Muhameda Mešića koji je zbog problema s vizom bio spriječen da dođe u Sarajevo. Umjesto njega, panelistima se pridružila Bahrija Avdibegović, HR i PR managerica Bosnalijeka. Debati je prisustvovalo više od 60 posjetilaca, a tokom debate prikazani su video klipovi u produkciji sarajevske pro.be.

Nakon uvodnih izlaganja o načinima selektiranja kulturnih projekata od strane Coca Cole i Bosnalijeka, u kojima se uočava nedostatak jasnih i javno dostupnih kriterija prilikom odlučivanja o dodjeli sponzorskih sredstava za kulturne projekte, diskutovalo se i o važnosti oslobađanja od poreza kompanija koje ulažu u kulturu. 

Profesor Nenad Brkić sa Ekonomskog fakulteta u Sarajevu je ustvrdio da je prema nekim evropskim istraživanjima pokazano da oslobađanje od poreza nije ključni motiv kompanija za ulaganje u kulturu. Presudni faktor je vezivanje brenda za brend određene kulturne organizacije, projekta ili događaja. U vezi s tim, zanimljivu diskusiju je izazvala tema tzv. "product placement-a" u različitim kulturnim proizvodima (izložbe, teatarske predstave, film, itd.). S jedne strane, ukoliko daju novac za kulturu, sponzori insistiraju na što većoj vidljivosti njihovih proizvoda ili logotipa, dok je većini umjetnika i kulturnih djelatnika ova obaveza naročito nedraga. 

Kao model drugačijih praksi u odnosima kulturnog i biznis sektora, Bojan Hadžihalilović je naveo neke primjere kompanija iz susjedne Hrvatske koje ne traže nikakvo brendiranje unutar kulturnih institucija ili projekata koje financiraju; one samo unutar plaćenih novinskih oglasa samo izvijeste javnost i medije da su ponosni što podržavaju umjetničke projekte.

Debata je dostigla usijanje kada je postavljeno pitanje o tome da li se recentna bosanska turbo-folk produkcija i njene zvijezde mogu ubrojiti u kreativnu industriju Bosne i Hercegovine, o čemu su mišljenja i panelista i publike bila oprečna.